
ნაგვის გარდაქმნა საპროტესტო ხელოვნების ნიმუშად
კონგოს დემოკრატიული რესპუბლიკის გასაჭირზე ყურადღების გასამახვილებლად ხელოვანები ცოცხალ სკულპტურებს ნაგვისგან ქმნიან: ღარიბი ქვეყანა გლობალური ნარჩენების ნაგავსაყრელადაა ქცეული.
ეს 2001 წელს დაიწყო როგორც კონტრკულტურული სახელოვნებო მოძრაობა.
კონგოს დემოკრატიული რესპუბლიკის კინშასას სახვითი ხელოვნების აკადემიაში მასწავლებლები სტუდენტებს მხოლოდ „სათანადო“, ტრადიციული სახელოვნებო მასალის გამოყენებისკენ უბიძგებდნენ. რამდენიმეწლიანი სწავლის შემდეგ ზოგიერთმა სტუდენტმა გადაწყვიტა განსხვავებული რამ ეცადა. მათ შექმნეს ხელოვნების ნიმუშები გარემოში არსებული ხელმისაწვდომი მასალებით: საბურავებით, ლითონის მილებით, პლასტმასის ბოთლებით, ანტენებით, თუნუქის ქილებით, ბუმბულებით, CD-ებით, რეზინის ფეხსაცმელებით და სხვა გადაყრილი ნივთებით.
ავტორებმა ჩათვალეს, რომ ამ ნამუშევრებს კონგოელი დამთვალიერებელი გულთან უფრო ახლოს მიიტანდა და კონგოს ყოველდღიურობის განუყოფელ ნაწილზე, ნაგვის რაოდენობაზე გაამახვილებდა ყურადღებას.


სავან ნუარის საბურავის კაცი (მარცხნივ) და პატრიკ კიტეტეს რეზინის ფეხსაცმელების კაცი წარმოადგენენ პროტესტს კონგოს დემოკრატიული რესპუბლიკის ბუნებრივი რესურსების, მათ შორის რეზინის საუკუნოვანი გადინების წინააღმდეგ. სტეფან გლადიუმ კოსტიუმირებული ფიგურების სახელებს მეცნიერული კლასიფიკაციის ფორმა მისცა: Homo trash trash, Homo detritus.
ლოკალურად, ადგილობრივი მოსახლეების მიერ წარმოქმნილი ნარჩენები. ჰიპერკონსუმერისტული ქვეყნებიდან მოჩეჩებული ნაგავი. ნარჩენები, რომლებიც კონგოს დემოკრატიული რესპუბლიკის მიწიდან რესურსების განუწყვეტელი მოპოვების და ამავე მიწის დამპყრობლური მითვისების შედეგად გროვდება.
კინშასას ჯურღმულები სავსეა გადამუშავებისთვის გამოუსადეგარი პლასტმასის ბოთლებით. ბაზრობებში ორჯერ ან სამჯერ ნახმარი, სხვა ქვეყნებში დაწუნებული ნივთები იყიდება. ტერიტორიებზე, სადაც საერთაშორისო კომპანიები სმარტფონების ელემენტებისთვის საჭირო ძვირფას კომპონენტს, კობალტს მოიპოვებენ, ნარჩენების სიუხვე მდინარეებს და მიმდებარე ცოცხალ ბუნებას აბინძურებს.
მვუნზი მუტება უმცროსის თქმით, მისი პერსონაჟი – თუნუქის ქილა – პროტესტს წარმოადგენს ტრანსნაციონალური კომპანიების მიმართ. მისი მტკიცებით, ისინი აფრიკაში „კონფლიქტების გასაღვივებლად, შეიარაღებული ძალების მხარდასაჭერად და რესურსების მოსაპარად ჩადიან“. სავან ნუარმა დასავლური სტილის კოსტიუმზე ბუმბულები მიამაგრა, რაც წინაპრების დახმარების აღმნიშვნელია. არნოლდ ეტაბე იყენებს პლასტმასის რგოლებს, შაკა ფუმუ კაბაკა კი – კბილის პასტის ტუბებს, რაც ვირუსებს განასახიერებს. ჯარედ კალენგას რადიონაწილებისგან შედგენილი რობოტი დეზინფორმაციის შესახებ გვაფრთხილებს.
მვუნზი მუტება უმცროსის თქმით, მისი პერსონაჟი – თუნუქის ქილა – პროტესტს წარმოადგენს ტრანსნაციონალური კომპანიების მიმართ. მისი მტკიცებით, ისინი აფრიკაში „კონფლიქტების გასაღვივებლად, შეიარაღებული ძალების მხარდასაჭერად და რესურსების მოსაპარად ჩადიან“. სავან ნუარმა დასავლური სტილის კოსტიუმზე ბუმბულები მიამაგრა, რაც წინაპრების დახმარების აღმნიშვნელია. არნოლდ ეტაბე იყენებს პლასტმასის რგოლებს, შაკა ფუმუ კაბაკა კი – კბილის პასტის ტუბებს, რაც ვირუსებს განასახიერებს. ჯარედ კალენგას რადიონაწილებისგან შედგენილი რობოტი დეზინფორმაციის შესახებ გვაფრთხილებს.
მვუნზი მუტება უმცროსის თქმით, მისი პერსონაჟი – თუნუქის ქილა – პროტესტს წარმოადგენს ტრანსნაციონალური კომპანიების მიმართ. მისი მტკიცებით, ისინი აფრიკაში „კონფლიქტების გასაღვივებლად, შეიარაღებული ძალების მხარდასაჭერად და რესურსების მოსაპარად ჩადიან“. სავან ნუარმა დასავლური სტილის კოსტიუმზე ბუმბულები მიამაგრა, რაც წინაპრების დახმარების აღმნიშვნელია. არნოლდ ეტაბე იყენებს პლასტმასის რგოლებს, შაკა ფუმუ კაბაკა კი – კბილის პასტის ტუბებს, რაც ვირუსებს განასახიერებს. ჯარედ კალენგას რადიონაწილებისგან შედგენილი რობოტი დეზინფორმაციის შესახებ გვაფრთხილებს.
მვუნზი მუტება უმცროსის თქმით, მისი პერსონაჟი – თუნუქის ქილა – პროტესტს წარმოადგენს ტრანსნაციონალური კომპანიების მიმართ. მისი მტკიცებით, ისინი აფრიკაში „კონფლიქტების გასაღვივებლად, შეიარაღებული ძალების მხარდასაჭერად და რესურსების მოსაპარად ჩადიან“. სავან ნუარმა დასავლური სტილის კოსტიუმზე ბუმბულები მიამაგრა, რაც წინაპრების დახმარების აღმნიშვნელია. არნოლდ ეტაბე იყენებს პლასტმასის რგოლებს, შაკა ფუმუ კაბაკა კი – კბილის პასტის ტუბებს, რაც ვირუსებს განასახიერებს. ჯარედ კალენგას რადიონაწილებისგან შედგენილი რობოტი დეზინფორმაციის შესახებ გვაფრთხილებს.
მვუნზი მუტება უმცროსის თქმით, მისი პერსონაჟი – თუნუქის ქილა – პროტესტს წარმოადგენს ტრანსნაციონალური კომპანიების მიმართ. მისი მტკიცებით, ისინი აფრიკაში „კონფლიქტების გასაღვივებლად, შეიარაღებული ძალების მხარდასაჭერად და რესურსების მოსაპარად ჩადიან“. სავან ნუარმა დასავლური სტილის კოსტიუმზე ბუმბულები მიამაგრა, რაც წინაპრების დახმარების აღმნიშვნელია. არნოლდ ეტაბე იყენებს პლასტმასის რგოლებს, შაკა ფუმუ კაბაკა კი – კბილის პასტის ტუბებს, რაც ვირუსებს განასახიერებს. ჯარედ კალენგას რადიონაწილებისგან შედგენილი რობოტი დეზინფორმაციის შესახებ გვაფრთხილებს.
მვუნზი მუტება უმცროსის თქმით, მისი პერსონაჟი – თუნუქის ქილა – პროტესტს წარმოადგენს ტრანსნაციონალური კომპანიების მიმართ. მისი მტკიცებით, ისინი აფრიკაში „კონფლიქტების გასაღვივებლად, შეიარაღებული ძალების მხარდასაჭერად და რესურსების მოსაპარად ჩადიან“. სავან ნუარმა დასავლური სტილის კოსტიუმზე ბუმბულები მიამაგრა, რაც წინაპრების დახმარების აღმნიშვნელია. არნოლდ ეტაბე იყენებს პლასტმასის რგოლებს, შაკა ფუმუ კაბაკა კი – კბილის პასტის ტუბებს, რაც ვირუსებს განასახიერებს. ჯარედ კალენგას რადიონაწილებისგან შედგენილი რობოტი დეზინფორმაციის შესახებ გვაფრთხილებს.
მვუნზი მუტება უმცროსის თქმით, მისი პერსონაჟი – თუნუქის ქილა – პროტესტს წარმოადგენს ტრანსნაციონალური კომპანიების მიმართ. მისი მტკიცებით, ისინი აფრიკაში „კონფლიქტების გასაღვივებლად, შეიარაღებული ძალების მხარდასაჭერად და რესურსების მოსაპარად ჩადიან“. სავან ნუარმა დასავლური სტილის კოსტიუმზე ბუმბულები მიამაგრა, რაც წინაპრების დახმარების აღმნიშვნელია. არნოლდ ეტაბე იყენებს პლასტმასის რგოლებს, შაკა ფუმუ კაბაკა კი – კბილის პასტის ტუბებს, რაც ვირუსებს განასახიერებს. ჯარედ კალენგას რადიონაწილებისგან შედგენილი რობოტი დეზინფორმაციის შესახებ გვაფრთხილებს.
მვუნზი მუტება უმცროსის თქმით, მისი პერსონაჟი – თუნუქის ქილა – პროტესტს წარმოადგენს ტრანსნაციონალური კომპანიების მიმართ. მისი მტკიცებით, ისინი აფრიკაში „კონფლიქტების გასაღვივებლად, შეიარაღებული ძალების მხარდასაჭერად და რესურსების მოსაპარად ჩადიან“. სავან ნუარმა დასავლური სტილის კოსტიუმზე ბუმბულები მიამაგრა, რაც წინაპრების დახმარების აღმნიშვნელია. არნოლდ ეტაბე იყენებს პლასტმასის რგოლებს, შაკა ფუმუ კაბაკა კი – კბილის პასტის ტუბებს, რაც ვირუსებს განასახიერებს. ჯარედ კალენგას რადიონაწილებისგან შედგენილი რობოტი დეზინფორმაციის შესახებ გვაფრთხილებს.
მვუნზი მუტება უმცროსის თქმით, მისი პერსონაჟი – თუნუქის ქილა – პროტესტს წარმოადგენს ტრანსნაციონალური კომპანიების მიმართ. მისი მტკიცებით, ისინი აფრიკაში „კონფლიქტების გასაღვივებლად, შეიარაღებული ძალების მხარდასაჭერად და რესურსების მოსაპარად ჩადიან“. სავან ნუარმა დასავლური სტილის კოსტიუმზე ბუმბულები მიამაგრა, რაც წინაპრების დახმარების აღმნიშვნელია. არნოლდ ეტაბე იყენებს პლასტმასის რგოლებს, შაკა ფუმუ კაბაკა კი – კბილის პასტის ტუბებს, რაც ვირუსებს განასახიერებს. ჯარედ კალენგას რადიონაწილებისგან შედგენილი რობოტი დეზინფორმაციის შესახებ გვაფრთხილებს.
მვუნზი მუტება უმცროსის თქმით, მისი პერსონაჟი – თუნუქის ქილა – პროტესტს წარმოადგენს ტრანსნაციონალური კომპანიების მიმართ. მისი მტკიცებით, ისინი აფრიკაში „კონფლიქტების გასაღვივებლად, შეიარაღებული ძალების მხარდასაჭერად და რესურსების მოსაპარად ჩადიან“. სავან ნუარმა დასავლური სტილის კოსტიუმზე ბუმბულები მიამაგრა, რაც წინაპრების დახმარების აღმნიშვნელია. არნოლდ ეტაბე იყენებს პლასტმასის რგოლებს, შაკა ფუმუ კაბაკა კი – კბილის პასტის ტუბებს, რაც ვირუსებს განასახიერებს. ჯარედ კალენგას რადიონაწილებისგან შედგენილი რობოტი დეზინფორმაციის შესახებ გვაფრთხილებს.
ამ უკიდურესად მწვავე პრობლემის უკეთ წარმოსაჩენად ხელოვანებმა ნარჩენები ქანდაკებებად და საპერფორმანსო ხელოვნების ნიმუშებად აქციეს. 2015 წელს, საფუძველი ჩაუყარეს კოლექტივს სახელად Ndaku Ya Life Is Beautiful, რომლის ხელმძღვანელი, ედი ეკეტე, კინშასაში დაბადებული ხელოვანი და სოციალური აქტივისტია. მან ასევე დააფუძნა ფესტივალი, KinAct, რომელიც ყოველწლიურად წარმოაჩენს ამ პროვოკაციული ხელოვნების ნიმუშებს. ნარჩენების გამოყენებით ხელოვანებს თავიანთი მოსაზრებების სოციალურ და პოლიტიკურ პრობლემებზე დაფიქსირება შეუძლიათ.
ჯარედ კალენგას სკულპტურა-ტანისამოსი, რობოტი Annonce გატეხილი რადიოების ნაწილებისგანაა შექმნილი. ის მედიაში ყალბი ინფორმაციის მუდმივი გავრცელების შესახებ ცნობიერების ამაღლებას ემსახურება.


(მარცხნივ) კილომბოში პაპე ნუარმა სიგარეტის ნარჩენებისგან ადამიანი-ნამწვავის ფიგურა შექმნა. მას სურდა საზოგადოებისთვის შეეხსენებინა, რომ სიგარეტის ნამწვავების პატარა ზომის მიუხედავად ისინი გარემოს ძალიან აბინძურებენ.
(მარჯვნივ) ავტომობილების ნაწილებისგან გაკეთებული ფიგურით პერსი ნუმბიმ პროტესტი გამოთქვა მილიონობით „ნაგავი“ მანქანის აფრიკაში გაგზავნის წინააღმდეგ. მეორადი მანქანების შეტანა ხელს უშლის კონტინენტზე ავტოინდუსტრიის განვითარებას.
ფალონ მამბუს ელექტროსადენებისგან შემდგარი სკულპტურა სახელად Femme Électrique ორი აზრის მატარებელია. ის გვახსენებს კონგოს რესპუბლიკაში ელექტროენერგიის სერვისების არასაკმარისობას და ამავდროულად გვაფრთხილებს სიბნელეში არსებული საფრთხეების – სექსუალური თავდასხმების და გატაცებების შესახებ. მამბუს შთაგონების საფუძველი მისი ცხოვრების რთული ეპიზოდებია, როდესაც იგი უსახლკარო იყო. ეს სოციალურად მოაზროვნე ხელოვანები, რომლებიც ნაგავს საპროტესტო ხელოვნებად გარდაქმნიან „შესაძლებლობების უსაზღვრობის დემონსტრირებას ახდენენ“, – ამბობს ივონ ედუმუ, კინშასაში Galerie Malabo-ს დამფუძნებელი. „ასეთი რამ კი იშვიათობაა“.